박두영
Doo Young Park
박두영 개인전
갤러리신라 대구에서는 2025년 11월 6일부터 12월 10일까지 박두영 (Park DooYoung) 작가의 개인전을 개최합니다. 이번 전시는 최근의 신작들로 구성될 예정입니다.
1980년대부터 한국 현대미술계에서 꾸준하게 활동하고 있는 중견작가 박두영은, 1981년부터 종이나 사진, 인쇄물 등을 이용해 미술에 연결된 언어나 마음의 문제를 자신만의 방식으로 살펴보는 작업들과 야외 현장작업, 자연물 재료를 사용한 설치작업들을 함께 발표하여 왔습니다.
1992년 이후 작가는 원색 계열의 스트라이프 패턴을 반복해서 그리는 회화 작업을 하고 있습니다.
회화적 내용을 비우고 전통적인 조형주의나 감성주의, 인간적 서사에 의존하지 않는 건조하며 개념적인 작업들이며 메시지가 금방 드러나지 않기에 함의를 읽어내기가 쉽지 않습니다.
거리의 가림막이나 어닝, 유럽의 국기(國旗)와도 같은 몰개성적인 이미지의 화면들은, 미술을 세계 인식이나 성찰의 도구로 선택한 작가의 태도를 보여줍니다.
주로 적녹과 청황, 스카이블루와 오렌지 같은 보색이나 알려진 줄무늬 패턴을 쌍(雙)으로 여러 번 반복해 화면을 채운 작업입니다. 2000년 이후에는 린넨 캔버스에 자작의 안료 혼합물을 사용한 작품들을 발표하고 있습니다.
초기에는 분할한 색면에 단순히 색을 채우는 방식으로 그렸으나 점차 패턴이나 배열의 규칙을 바꾸고 재료를 중첩하거나 덧붙이는 방식을 선택하는 등 다양한 변화를 주면서 자신이 정립한 미학의 연속성을 지켜가고 있습니다.
좋은 미술은 언제나 미술 담론의 경계 위에 있어야 한다는 나름의 소신을 견지하면서 반복적인 작업이 주는 타성에 매몰되지 않으려고 노력하는 작가입니다.
박두영은 2020년 대구미술관에서 진행된 “메이드 인 대구 II”전시를 통해 1980년대의 작품들을 아카이브 자료로 선보인 바 있으며 2024년 이 시기의 작업을 수록한 [마음-언어-수] 작품집을 출간했습니다.
11월 22일부터는 도쿄 KTO Gallery에서 동시대의 일본 작가들과 3인 그룹전을 가질 예정입니다.
English
Gallery Shilla Daegu will hold a solo exhibition by Park DooYoung from November 6 to December 10, 2025. The show will feature the artist’s latest works.
Since the 1980s, Park has been an important figure in Korean contemporary art. Starting in 1981, he has explored the relationship between art, language, and emotion using materials such as paper, photographs, and printed matter.
Alongside these works, he has also created outdoor installations and projects using natural materials.
Since 1992, Park has focused on paintings made up of repeated stripe patterns in bold primary colors. His works are minimal and conceptual, stripped of personal stories or emotional expression.
Their meaning is not immediately clear, and the images—similar to street awnings, construction screens, or European flags—reflect his view of art as a way to understand and question the world.
He often uses complementary color pairs like red and green, blue and yellow, or sky blue and orange, arranging them in repeated pairs across the canvas.
Since 2000, he has painted on linen canvases using pigments he mixes himself. While his early paintings simply divided the surface into color fields, he later began experimenting with different patterns,
layers, and arrangements—developing his visual language while keeping a strong sense of continuity.
Park believes that good art should always exist on the edge of artistic discourse, and he works to avoid falling into routine despite the repetitive nature of his process.
In 2020, Park presented his works from the 1980s as part of the exhibition “Made in Daegu II” at the Daegu Art Museum. In 2024, he published Mind–Language–Number, a book featuring works from that period.
Beginning November 22, he will also take part in a three-person group exhibition with contemporary Japanese artists at KTO Gallery in Tokyo.