신수혁
Shin Soo Hyeok
수평의 시간축에 수직의 시간축이 겹침과 중첩의 연속으로 나타나는 진행형의 상태에서 만나는 순간의 단면을 마주하다.
- 작업노트 中 -
신수혁은 행위의 반복을 통해 공간의 경험과 기억이라는 개인적인 감성을 드러낸다.
그는 고국의 풍경들을 모티브로, 한 공간에 새로운 건물들을 들이고 그 위에 새로운 기억들과 예전의 기억들을 쌓아두는 ‘묻어짐’ 행위를 반복하여 시간의 연속에서 만나는 순간의 단면을 보여준다.
신수혁은 세필을 사용해 푸른색과 흰색의 유화물감을 수직과 수평으로 교차해 축적하여 작업한다. 그 결과, 무한히 많은 사각형이 생성되는 것은 그의 작업 화면 중 주목해야 할 특징이다.
그 중 반듯하지 않은 도형의 존재들은 작가가 주로 사용하는 색상 ‘블루’를 통해 일관된 캔버스에서 여러 요소를 찾도록 유도하여 공간의 역사에 대해 이야기하고, 동시에 앞으로 생겨날 새로운 시공간에 대한 무의식적 기대를 보여준다.
그의 작품에 스며든 푸른색 환영과 빛을 ‘Melted Blue’라 지칭하여 표현하기도 하였다.
물질뿐이었던 안료가 오일과 섞이고 녹아내려 화면에서 다시 그려지는데, 점성의 액체가 선이 되고 면이 되다 다시 구조적 평면이 되는 지점에서 신수혁 회화의 임계점을 찾을 수 있다.
English
Facing the cross-section of the moment when the horizontal time axis and the vertical time axis meet in a progressive state that appears as a series of overlapping.
- From artist statement -
Shin Soo Hyeok reveals his personal sensibility of experience and memory of space through repeated actions. Using the landscapes of his homeland as a motif, he introduces new buildings in one space and repeats the act of 'burying' by piling up new and old memories on top of them, showing a cross-section of moments encountered in the continuity of time.
Shin Soo Hyeok uses fine brushes to build up blue and white oil paints by crossing them vertically and horizontally. As a result, the creation of infinitely many squares is a noteworthy feature of his work screens. Among them, the existence of irregular shapes tells about the history of space by encouraging the artist to find various elements on a consistent canvas through the color 'blue', which is mainly used by the artist, and at the same time shows unconscious expectations for new space and time to be created in the future.
The blue illusion and light that permeated his work was also expressed by calling it 'Melted Blue'. The pigment, a material, is mixed with oil and melted down to be redrawn on the canvas, and the critical point of Shin Soo Hyeok's painting can be found at the point where the viscous liquid becomes a line, becomes a plane, and then becomes a structural plane.