「권부문」의 사진전이 2006.10.11(수)~10.31(화)까지 갤러리신라에서 개최됩니다. 권부문은 1955년 대구 출생으로 서울 중앙 대학교를 졸업하며 국내 뿐 아니라 국외에서도 활발한 작품 활동을 펼치고 있는 작가입니다. 이번 전시는 1997-2006년까지 작업된 「Untitled ; On the clouds」시리즈로 기상(機上)에서 촬영한 작품들이 시간과 공간에 따라 변하는 여러 모습들을 디테일하게 보여주는 전시입니다.

권부문은 1975년 서울 프레스센타에서 첫 개인전을 연 이래 삼십여년간 사진의 길을 걸어왔다. 오늘날 카메라는 전화 못지 않는 일상용품이 되었지만 '시각적 무기'를 가지고 세상을 바라본다는 것은 여전히 특권이며, 나아가 대상에 대한 권력행사이다. 사실 많은 사진가들이 그런 권력을 의식하며, 때로는 도취하여 이미지를 포획한다. 그러나 권부문은 '카메라와 함께 바라보기'라는 다른 입장을 가지고 있다. 불완전한 인간의 시각에 기계의 엄정함이 일깨우는 바가 있어 기계와 동반관계가 된 것이다. 그리고 이미지를 만들거나 포착하기 보다는 '다가오는 이미지를 섬긴다'는 입장에서 사진을 한다.

그의 초기 사진에서는 세계에 대한 호기심과 기록의 열정을 볼 수 있으나 차츰 "무심히 찍어보기"가 그의 사진적 태도가 되었다. 무심하게 보일지라도 사실은 어떤 장소, 어떤 시간에서 보기에 전념한 흔적들이었다. 그런 그의 사진에 1980년대 말부터 인간의 흔적이 없는 광활한 자연 풍경이 주로 등장한다. 하늘과 구름, 바다, 광야, 사막, 밤하늘. 무한한 자연 앞에 혼자 서는 것은 모든 시대 모든 인간에게 숭고한 경험이었고, 자연에 대한 이러한 지극히 인간적인 감흥의 표현과 재현은 오랜 산수화 전통이나 낭만주의 예술의 미학적 과제였다. 인공위성과 고성능 천체 망원경이 나날이 새로운 우주의 이미지를 보여주고, 세계 구석구석의 풍경을 수시로 컴퓨터 화면 상에 불러내 볼 수 있는 시대에 자연 풍경을 작업한다는 것은 대체 어떤 의미를 가지는 것일까? 그것은 이미지의 문제 이전에, 걷고 호흡하는 신체를 매개로 한 어떤 스케일의 체험이라는 점에서 늘 새로울 수 있다. 권부문에게 있어서도 중요한 것은 무한 자연 앞에 서는 행위 그 자체이며, 무한의 기미가 하나의 이미지로 나타나는 것을 사진으로 담아내는 것은 그가 속한 도시와 문명에 대한 대응이자 발언이다. 그렇다고 의도된 메시지가 있는 것은 아니며 가장 충실하게 그 현장을 전달하는 것이 그의 사진적 고민이다. 도시적 삶으로부터의 도피로서 대자연을 찾는다면 사진은 불가능할 것이다. 그가 본 무한 자연은 무한히 변화하는 현상들이다. 변화의 순간 순간들이 연속으로 촬영되어 시간성을 표현한다. 그것은 동영상의 실시간과는 달리 작가의 해석과 상상을 거친 시간으로 때로는 있을 수 없는 시간을 표현하는 방식이 되기도 한다. 이같이 시간을 재단하는 것은 프레이밍이라는 사진적 속성에 상응하는 작업 방식이기도 하다. 무한 공간의 단편들이 만들어 내는 새로운 공간과 시간은 전시를 통하여 완성되는 권부문 작업의 요지이다.

1993년부터 지속적으로 작업해온 시리즈는 비행기 내에서 바라본 하늘 풍경이다. 변화무쌍한 구름이 그려내는 하늘이라는 화폭은 수없이 많은 사진의 모티브가 되었으며 허공은 어떠한 상상도 받아주는 여유로운 대상인 것이 사실이다. 권부문의 하늘 풍경은 지상에서 올려다 본 풍경이 아니라 눈높이에서 마주 본 풍경이라는 점이 중요하다. 그 시점 덕분에 하늘에도 위와 아래가 있게 된다. 그리하여 바다나 사막, 광야의 풍경에서 처럼 수평선 하나가 상하의 원초적인 방향성을 표시하는 극단적 풍경이 만들어진다.

전시와 출판 두 부문*으로 소개될 는 최근의 구름 시리즈로서 시베리아, 유럽, 대서양, 미국, 지중해, 북아프리카, 그리고 한국과 일본 상공에서 촬영된 이미지들이 재구성하는 4차원적 하늘 풍경이다. 하늘에 수평선이 그어진 역설적인 풍경이며, 여러 시간과 공간에 흩어져 있었던 하늘의 단편들이 모여 존재한 바 없는 공간과 시간을 재구성하는 환상의 풍경이다.

* 전시 : 2006.10.11~31, 갤러리 신라, 대구 / 출판: 2006, 나비장, 파주

English

The photo exhibition of 「Boomoon」 will be held at Gallery Shilla from 2006.10.11 (Wed) to 10.31 (Tue). Kwon Boon-bun was born in Daegu in 1955 and graduated from Chung-Ang University in Seoul. In this exhibition, 「Untitled; On the clouds” series, this is an exhibition that shows in detail the various aspects of the works that were filmed from the air and changed according to time and space.

Since opening his first solo exhibition at the Seoul Press Center in 1975, Boomoon has been walking the path of photography for over 30 years. Today, the camera has become as much a daily commodity as the phone but looking at the world with a 'visual weapon' is still a privilege, and furthermore, it is an exercise of power over the subject. In fact, many photographers are conscious of such power, and sometimes capture images intoxicated. However, Boomoon has a different stance, 'Looking with a camera'. The strictness of the machine awakens the imperfect human perspective, so it has become a companionship with the machine. And rather than making or capturing images, I take pictures from the standpoint of 'serving the upcoming images'.

In his early photographs, you can see his curiosity about the world and his passion for documenting, but gradually "taking pictures without thinking" became his photographic attitude. Although they may seem indifferent, they are in fact traces devoted to viewing in a certain place and at a certain time. Since the late 1980s, his photographs have mainly featured vast natural landscapes without human traces. Sky and clouds, sea, wilderness, desert, night sky. Standing alone in front of infinite nature was always a sublime experience for all human beings, and the expression and reproduction of this extremely human inspiration for nature was an aesthetic task of the long tradition of landscape painting or romanticism art. In an era when artificial satellites and high-performance astronomical telescopes show new images of the universe every day, and scenes from every corner of the world can be recalled on a computer screen from time to time, what does it mean to work on natural landscapes? It can always be new in that it is an experience of a certain scale through the walking and breathing body before the problem of image. For Boomoon Kwon, what is also important is the act of standing in front of infinite nature itself and capturing the signs of infinity appearing as an image in a photograph is a response and statement to the city and civilization to which he belongs. However, there is no intended message, and it is his photographic concern to convey the scene most faithfully. Photography would be impossible if one seeks Mother Nature as an escape from urban life. The infinite nature he saw is phenomena that change infinitely. Moments of change are continuously filmed to express temporality. Unlike the real time of video, it is the time that goes through the artist's interpretation and imagination, and sometimes it becomes a way to express an impossible time. Cutting time like this is also a work method corresponding to the photographic property of framing. The new space and time created by fragments of infinite space is the essence of Boomoon's work, which is completed through exhibitions. The series I have been working on continuously since 1993 is the view of the sky from an airplane. The canvas of the sky drawn by ever-changing clouds has become the motif of countless photographs, and it is true that the air is a leisurely subject that accepts any imagination. It is important that Boomoon's skyscape is not a view looking up from the ground, but a view facing each other from eye level. Thanks to that point of view, there is an up and down in the sky. Thus, as in the landscapes of the sea, desert, or wilderness, an extreme landscape is created in which one horizontal line indicates the original direction of up and down.

Introduced in two sections, exhibition, and publication*, is a recent cloud series that is a four-dimensional skyscape reconstructed from images taken in Siberia, Europe, the Atlantic Ocean, the United States, the Mediterranean, North Africa, and Korea and Japan. It is a paradoxical landscape with a horizontal line drawn in the sky, and a fantasy landscape that reconstructs a space and time that never existed by gathering fragments of the sky scattered in various times and spaces.

* Exhibition: 2006.10.11~31, Gallery Shilla, Daegu / Publication: 2006, Nabijang, Paju