임자혁

Yim Ja Hyuk


서울대 미대 및 대학원 졸업 후 미국 Cranbrook Academy of Art 대학원을 졸업한 임자혁의 개인전이 2007. 10. 5(금) ~ 10. 31(수) 까지 갤러리 신라에서 개최 됩니다. 작가는 이번 전시를 위해 추석 연휴까지 포함한 일주일을 화랑전시장공간에서 지내며 생각 나는 이미지들을 자유롭게 작품을 제작하였다. 미리 정해 둔 이미지 없이,전시장 공간 전체를 처음 대하는 커다란 도화지와 같이 다루며 작업이 진행되었다.

임자혁은 종종 본인을 낚시꾼에 비유한다. 사냥이 특정한 주제를 염두에 두고 이를 좇는 행위라면, 낚시는 대개 낚시줄을 드리우고 알 수 없는 대상을 기다리는 일일 것이다. 물가에 앉아 있는 낚시꾼과 같이, 손에 드로잉 도구를 들고, 물 밑의 알 수 없는 이미지를 낚는 일에 즐거움을 느낀다. 도구를 선택함에 있어서도 일상에서 임의롭게 건져지는 재료들에 집중한다. 다시 말해 즉각적으로 건져 올려진 일상으로부터 그것의 일시적인 변화를 지속시키고자 한다. 대단하지 않은 작은 발명으로 재료들은 변형된다. 이러한 임의로운 창작행위로 작가는 작가 자신을 비합리적인 시스템 안에서 드러내는데, 이는 본인이 무언가를 기억하고 느끼며 생각하는 시스템과 유사하다. 한 순간의 정신적인 상태에 집중하면서, 비과학적인 형상화로 그 순간의 특정한 감정 및 잡념을 시각화한다. 결국 만드는 이미지들은 양감, 밀도, 무게, 그리고 긴장관계를 통해 본인에 관한 이야기를 한다.

직접 표현으로서의 드로잉 프로세스는 손과 눈의 즉각적인 협조과정(hand-eye coordination)에 의해 생생한 순간의 표현을 가능하게 한다. 그림을 그려가는 시간과 과정에 주목하는 동시에, 그림이 점유해나가는 공간과 작가와의 관계에 집중한다. 미묘한 감정들, 엉뚱한 아이디어, 그리고 잡념들이 자라 어느 순간에 그를 온통 사로잡고 압도하는 정도만큼의 규모로, 관객을 감싸며 물리적으로 이를 시각화하고자 한다. 벽으로 둘러싸인 내부 공간을 내면 공간과 자연스럽게 동일시하는 경향이 있다. 또한 이러한 공간은 거대한 드로잉북의 한 페이지와 같이 다루어진다. 작가에게는 그림이 점유하는 실재의 공간은 임시로 가시화되는 일시적인 경험의 장으로서 기능한다. 이를 통해 대상으로서의 작품과 환경으로서의 작품, 즉 예술 작품과 일상의 사이에 작가 자신의 그림을 위치시키고자 한다.

"주변 시야(Peripheral vision: 시선의 바로 바깥쪽 범위)"라는 전시의 제목은 시선 바깥에 늘 존재하는 이미지의 의미를 따라가며 기록한다는 의미를 내포한다. 그의 머리 속에 기록되어 보이지 않지만 늘 존재하고 있으면서 끊임없이 나타나는 이미지들을 벽 위에 그리거나 그 동안 수집한 물건들과 함께 설치하여 공간을 채워 나간다.

임자혁은 일상적인 전시 패턴에서 벗어나, 작가의 작업에 대한 신선한 태도와 주어진 공간과 공간사이에서 작가의 창의성과 자유로움 보여주는 전시입니다. 다양한 시각매체, 눈부신 영상 매체시대 속에서 여전히 가장 소박하면서도 근본적인 그리기의 행위에 원초적 표현가능이 있고 그것을 통해 외적소통과 상호공간의 잠재력에 그의 예술창작의 동인(動因)이 있음을 발견 할 수 있는 전시입니다.

English

Yim Ja Hyuk, who graduated from Seoul National University's College of Fine Arts and graduate school, will be holding a solo exhibition at Gallery Shilla from October 5 (Fri) to October 31 (Wed), 2007. For this exhibition, the artist spent a week in the gallery exhibition space, including the Chuseok holiday, and freely produced works of images that came to mind. Without a predetermined image, the work proceeded by treating the entire space of the exhibition hall as if it were a large drawing paper for the first time.

Yim Ja Hyuk often likens himself to a fisherman. If hunting is an act of following a specific subject in mind, fishing is usually about casting a line and waiting for an unknown target. Like a fisherman sitting by the water, holding a drawing tool in his hand, he feels pleasure in catching an unknown image under the water. Even in choosing tools, I focus on materials that are picked up randomly in everyday life. In other words, I want to continue the temporary change from the daily life that was immediately rescued. In an insignificant little invention, materials are transformed. With this random act of creation, the artist reveals himself within an irrational system, which is similar to the system in which he remembers, feels, and thinks. While concentrating on the mental state of a moment, visualize the specific emotions and thoughts of that moment through unscientific imagery. In the end, the images he creates tell a story about himself through volume, density, weight, and tension.

The drawing process as a direct expression enables the expression of a vivid moment through immediate hand-eye coordination. While paying attention to the time and process of painting, he focuses on the space occupied by the painting and the relationship with the artist. I want to physically visualize subtle emotions, wild ideas, and distracting thoughts, enveloping the audience on a scale to the extent that they grow and capture and overwhelm him at any moment. There is a tendency to naturally identify with the inner space surrounded by walls. Also, this space is treated like a page in a huge drawing book. For the artist, the real space occupied by paintings functions as a temporary field of experience that is temporarily visualized. Through this, the artist tries to position the artist's own painting between the work as an object and the work as an environment, that is, between the work of art and everyday life.

The title of the exhibition, “Peripheral vision: the range just outside the gaze,” implies the meaning of following and recording the meaning of images that always exist outside the gaze. He fills the space by drawing images that are recorded in his head, but are always present and constantly appearing, either on the wall or by installing them along with objects he has collected.

Yim Ja Hyuk is an exhibition that breaks away from the usual exhibition patterns and shows the artist's creativity and freedom in each space and a fresh attitude toward his work. In the era of various visual media and dazzling video media, there is still a primitive possibility of expression in the simplest yet fundamental act of drawing, and through it, an exhibition where you can discover that the potential of external communication and mutual space is the driving force behind his artistic creation.