“Early Access 2021 (얼리 억세스)” 라는 용어는 디지털 문화 산업, 특히 비디오 게임 산업에서 흔히 사용되는 용어이다. 컨텐츠를 한정된 대상들에게 미리 접근/노출 시키는 것을 의미한다. 비디오 게임 산업에서는 자신들의 컨텐츠를 테스트 하거나 부족한 자본을 충당 하기 위해 얼리 억세스란 개념을 사용하여 , 소수의 사용자들에게 미리 자신들의 컨텐츠를 제공한다.

디지털 마케팅은 인터넷이 대중화 된 이후부터 미술계에서 지속적으로 이어 져왔다. 하지만, 코로나로 인해 오프라인 접근이 거의 불가능해진 최근 2년간, “홈페이지” 개념의 디지털 마케팅은, 미디어 믹스 및 다 채널 디지털 마케팅으로 발전 되었고, 이제 미술계에서는 선택이 아닌 필수가 되어 버렸다.

규모가 큰 기관 및 단체들은 VR과 같은 방식(높은 자본이 필요한)으로 전시 공간과 작품들을 온라인에 업로드 하고 있으며, 규모가 작은 단체들 또한 SNS와 유투브를 통해 온라인에 전시와 작업들에 대한 정보들을 업로드 한다.
갤러리 신라 또한 여러가지 디지털 마케팅 캠페인을 진행해 왔고, 나름의 유의미한 성과들을 거두고 있다. “전시 기간”에 속박된 오프라인 전시에 비해 “영원히” 관객들과 소통할 수 있는 온라인 전시 게시물들은 갤러리 신라의 팔로워와 디지털 인지도를 늘려 주었고, “대구”라는 지역 갤러리의 한계를 넘어 타 지역의 대상들과 소통할 수 있는 발판을 확보 하였다.¹ 하지만 이러한 디지털 마케팅 캠페인을 진행 하면서, 갤러리 신라는 몇 가지 의문점을 가지게 되었는데, 그 질문은온라인 상에서 제시되는 디지털 이미지가 관객들의 오프라인 미적 체험에 영향을 주는 것은 아닌가? 하는 것이다.
스마트폰, 4k, 그리고 8K 디스플레이/저장장치의 보급으로 인해 많은 관객들은 전시장에 입장하기 전 이미 전시 이미지에 노출 된다. 디지털 이미지 보정 기술의 발전으로 인해 이제 사진과 영상은 이제 “찍는” 것이 아닌 “그리는 것”이 되어버렸다. 이와 같은 변화에 따라 작품의 디지털 이미지가 시청자에게 전달되는 과정에서 최소 5번의 왜곡이 발생하게 되는데 그것은 아래와 같다.

1. 사진/영상장치에 의해 저장 되는 순간
2. 사진/영상 편집자에 의해 렌즈 왜곡과 라이팅 관련 보정이 진행 되는 순간.
3. 온라인 미디어(SNS)에 업로드 되는 순간 발생하는 압축으로 인한 데이터의 변환.
4. 다양한 크기의 스크린을 사용하는 이용자들의 기기에 맞춰 디지털 이미지의 크기가 리사이징 될 때.
5. 디지털 이미지를 보는 순간 주변 환경의 차이에 의해 발생 하게 되는 “장치” 내부의 보정 효과.

이 일련의 과정은² 어쩔 수 없는 오프라인 이미지와 온라인 이미지의 차이를 발생 시키고, 전시에 관한 이미지를 온라인에서 먼저 접하게 된 관객들은 (오프라인에서 이미지를 접할 때와는 다른) 일련의 경험/태도 혹은 선입견을 가질 수 있을 것이다. 그렇다면, “이렇게 발생된 선입견이 관람객의 오프라인 “미적 체험”에 어떤 작용을 할 것인가?” 라는 질문이 이어진다. “플라시보 효과”와 마찬가지로, 관객을 전시장으로 이끌었던 원본의 왜곡을 통해 만들어진 “디지털 미적 환영”이, 관객에게 미적 체험의 왜곡을 불러 일으키는 것은 아닌가?

갤러리 신라에서의 이번 전시는 상기 질문에서 발전된 하나의 실험과도 같다. 우리는 “디지털 미적 환영”이 관객들의 현장에서의 미적 체험에 어떤 환영을 만들어 내는지 알아 내기 앞서, “디지털 미적 환영”을 최소화 할 수 있는 전시 방법을 찾아 보는 것이었다.³
“디지털 마케팅 기술을 사용하되, 혹여나 ‘디지털 미적 환영’의 최소화가 반영된 전시를 위해 동 전시에 사용된 디지털 이미지들은 모두 극단적으로 왜곡되고, 작가들의 사전 정보들 또한 모두 차단하였다. 전시가 진행 된다는 사실과 전시 기간만 제시한다. 하지만 성공적인 디지털 마케팅에는 “아이 캐쳐”이미지들이 필수적이다. 앞서 언급된 “5단계 왜곡”의 발생을 차단하고 “디지털 환영”의 형성을 최소화 할 수 있는 이미지를 제작 하기 위해, 아름답고 사실적으로 “보정된” 구체적 인 이미지를 제시하지 않고, 그 윤곽과 이미지를 흐릿하게 추측만 할 수 있는, 안개 밑에 깔려 있는 이미지들 만을 제시한다. 그리고 전시에 참여하는 3명의 작가의 이름을 제시 하지 않음으로서, 네트워크 상에 이미 노출되어 있는 디지털 이미지로의 접근을 최소화 하려는 시도를 하였다. 전시를 관람한 관객들이 전시장의 디지털 이미지를 생산하는 것 또한 큰 문제 였다. 제임스 튜럴의 2013년 구겐하임 전시에서도 관객들의 “디지털 이미지 생산”을 막기 위해 사진 촬영을 금지 하였지만 구겐하임 관계자에 따르면, “역대급 포스팅”이 발생 하였다. 따라서 이번 전시는 관객 통제를 위해 “Invitation Only”로 진행하기로 하였다.

끝으로, 브루주아지 계급의 탄생과 함께 나타난 “갤러리”라는 공간은 미술관이 할 수 없었던 변화들을 만들어 내어 왔다. 갤러리가 가지는 상업성은 비판을 받는 지점이기도 하지만, 그러한 상업성을 바탕으로 갤러리는 새로운 미적 경험 혹은 미적 경험의 보완을 이끌어 왔다. 이러한 역사적 흐름에 디지털 마케팅이 등장한다. 오프라인 상에 아무리 큰 간판으로 그곳에 어떠한 공간이 존재한다고 알려도, “네이버 지도”라는 디지털 공간에 존재하지 않는다면 그 공간은 실존 하기 힘들다. 디지털 마케팅은 이제 상업성을 넘어서 실존의 문제가 되었다. 우리가 마주한 상황에서, “디지털 마케팅과 미적 체험의 보완”에 대한 질문과 시도들에 대한 의무는 갤러리에 있다고 생각한다. 우리는 이번 시도를 통해 어떠한 수량적(Quantitative) 검증 과 지표를 제시할 수 있기를 기대하지 않는다. 이 전시가 하랄트 제만의 “태도가 형식이 될 때”와 같은 미술사에 남을 획기전인 전시가 되리라는 기대도 없다. 다만, 앞으로 미술/전시계가 더불어 살아가야 만 할 “디지털 마케팅” 전략에 있어 새로운 시도이기를 바란다. 갤러리 신라의 실험을 통해 미술계가 유의미한 데이터와 자극을 얻기를 바랄 뿐이다. (Text by 이준엽, Assistant Director)





¹ 이 지점과 유사한 개념은 “폴 비릴리오”가 이미 예상하였고, 그것의 문제점들 또한 제기 하였는데, 관심이 있으신 분들은 반드시 “폴 비릴리오”의 저서들을 읽어 보기 바란다.
² 이러한 지적은 “히토 슈타이얼”의 저서 “스크린의 추방자”에서도 언급 되고 있다.
³ 물론 그 어떠한 디지털 기록도 남기지 않거나 공유 하지 않는 것도 한 방법이지만, 이번 전시는 “디지털 마케팅”을 수행함과 동시에 그런 왜곡을 최소화 하는 것에 초점을 맞춰보려고 한다.

English

The term “Early Access 2021” is a term commonly used in the digital culture industry, especially in the video game industry. It means to access/expose the contents to limited targets in advance. The video game industry uses the concept of early access to test their content or to cover insufficient capital, providing their content in advance to a small number of users.

Digital marketing has continued in the art world since the internet became popular. However, in the last two years when offline access became almost impossible due to the corona, digital marketing with the concept of “homepage” has evolved into media mix and multi-channel digital marketing and has now become a necessity rather than an option in the art world.

Large-scale institutions and organizations are uploading exhibition spaces and works online in a VR-like way (requiring high capital), and small-scale organizations are also uploading information about exhibitions and works online through SNS and YouTube. Gallery Shilla has also conducted various digital marketing campaigns and is reaping meaningful results of its own. Compared to offline exhibitions confined to an “exhibition period”, online exhibition posts that can communicate with audiences “forever” increased Gallery Shilla’s followers and digital awareness and went beyond the limits of a local gallery called “Daegu” to other regions. However, while carrying out this digital marketing campaign, Gallery Shilla had some questions. Due to the prevalence of smartphones, 4k, and 8K display/storage devices, many audiences are already exposed to exhibition images before entering the exhibition hall. Due to the development of digital image correction technology, photos and videos have now become “drawing” rather than “taking”. According to this change, distortion occurs at least 5 times in the process of delivering the digital image of the work to the viewer, which is as follows.

1. The moment when it is saved by a photo/video device
2. The moment when lens distortion and lighting-related corrections are made by a photo/video editor.
3. Conversion of data due to compression that occurs the moment it is uploaded to online media (SNS).
4. When the size of a digital image is resized to fit the devices of users who use screens of various sizes.
5. The correction effect inside the “device” caused by the difference in the surrounding environment at the moment of viewing the digital image.

This series of processes² creates an unavoidable difference between offline images and online images, and the audience who first encounters the images related to the exhibition online develops a series of experiences/attitudes or prejudices (different from when they encounter images offline). If so, “What effect will this prejudice have on the off-line “aesthetic experience” of the audience?” The question follows. Like the “placebo effect”, does not the “digital aesthetic illusion” created through the distortion of the original that led the audience to the exhibition hall cause the audience to distort the aesthetic experience?

This exhibition at Gallery Shilla is like an experiment developed from the above question. Prior to finding out what kind of illusion the “digital aesthetic illusion” creates for the audience’s on-site aesthetic experience, we were looking for an exhibition method that could minimize the “digital aesthetic illusion”.³ “Using digital marketing technology, all digital images used in the exhibition are extremely distorted, and all prior information of the artists is also blocked for an exhibition that reflects the minimization of 'digital aesthetic illusion'. Only the fact that the exhibition is going on and the duration of the exhibition is presented. But “eye catcher” images are essential to successful digital marketing. In order to produce an image that can block the occurrence of the aforementioned “five-level distortion” and minimize the formation of “digital illusion,” we do not present a specific image that has been “corrected” beautifully and realistically, but the outline and image It presents only images that can only be vaguely guessed, and which lie under the fog. And by not presenting the names of the three artists participating in the exhibition, an attempt was made to minimize access to digital images already exposed on the network. It was also a big problem for the audience who watched the exhibition to produce digital images of the exhibition hall. James Turrell's 2013 Guggenheim exhibition also banned visitors from taking pictures to prevent "production of digital images", but according to Guggenheim officials, "the greatest posting ever" occurred. Therefore, this exhibition decided to proceed as “Invitation Only” to control the audience.

Lastly, the space called “gallery” that appeared with the birth of the bourgeoisie class has made changes that art museums could not do. The commerciality of galleries is also a point of criticism, but based on such commerciality, galleries have led new aesthetic experiences or supplements of aesthetic experiences. Digital marketing appears in this historical trend. No matter how large a signboard offline informs that a space exists there, it is difficult for that space to exist if it does not exist in the digital space of “Naver Map.” Digital marketing has now become a matter of existence beyond commerciality. In the situation we are facing, I believe that the gallery is obliged to ask questions and try to “complement digital marketing and aesthetic experience”. We do not expect to be able to present any quantitative verification and indicators through this attempt. There is no expectation that this exhibition will become a groundbreaking exhibition in art history, similar to Harald Zeemann's “When Attitude Becomes Form.” However, I hope that it will be a new attempt in the “digital marketing” strategy that art/exhibitions must live with in the future. It is hoped that the art world will gain meaningful data and stimulation through Gallery Shilla's experiments. (Text by Lee Jun-yeop, Assistant Director)

¹ A concept similar to this point was already predicted by “Paul Virilio” and its problems were also raised. Those who are interested must read the books of “Paul Virilio”.
² This point is also mentioned in “The Outcast of the Screen” by “Hitto Steyerl”.
³ Of course, not leaving or sharing any digital records is one way, but this exhibition will focus on minimizing such distortions while performing “digital marketing”.